Tuesday 17 September 2013

BUKIT TABUR

Bukit Tabur yang terletak di Taman Melawati, Gombak, Selangor juga dikenali oleh penduduk tempatan sebagai Bukit Hangus dengan ketinggian 396 meter.
Bukit yang membentuk permatang kuarza sepanjang kira-kira 14 kilometer itu berada dalam Hutan Simpan Hulu Gombak Tambahan Satu. Ia boleh dilihat dari Lebuh Raya Lingkaran Tengah Kuala Lumpur 2 (MRR2).
Bagi laluan pendakian untuk ke sana anda boleh melalui Kampung Klang Gates yang terletak 50 meter dari pintu pagar Empangan Klang Gates iaitu di belakang kawasan perumahan Taman Melawati.
Menurut satu sumber, Empangan Klang Gates yang merentangi Sungai Klang adalah kawasan tadahan air utama untuk Kuala Lumpur. Ia juga empangan yang tertua di Malaysia. Empangan itu dibuka pada tahun 1958 sebagai satu daripada Projek Nasional Malaysia.


Pemandangan yg sangat cantik.

Assalamualaikum.....
Kali ini aku ke Bukit Tabur bersama isteri. Ini adalah salah satu latihan utk ke Gunung Kinabalu. Bg aku Bukit Tabur ni xde la susah sgt tp agak mencabar la sket. Baik utk latihan dihujung mgu kalau xde trip mendaki yg jauh2.  Apa2 pun keselamatan harus diutamakan dlm keadaan susah ataupun senang.





yg ni puncak yg keberapa ntah aku x ingat

seronok melepak kt tepi cerun. bg yg x gayat la....

batu2 disini agak mencabar..hati-hati ketika mendaki..pkai glove jika ada

disesetengah tempat terdapat besi mcmni..tp perlu pastikan yg ianya kukuh dahulu

ada plak bendera pas kt atas nih..musim mengundi la katakan..


ada tempat yg menggunakan tali..

curam x??


ahli-ahli komplot..

hidup PAS! oppsss..haha


satu lg pemandangan cantik kt sini..


apa2pun SAVE NATURE..

Begitulah serba sedikit gambaran Bukit Tabur ni..Diharap dpt la memberi gambaran serba sedikit pada yg belum dan ingin pergi mendaki..
Sekian......










No comments:

Post a Comment